tymooteusz prowadzi tutaj blog rowerowy

na dwóch kółkach

Do dębu Świętopełk

d a n e w y j a z d u 28.00 km 23.00 km teren 02:20 h Pr.śr.:12.00 km/h Pr.max:0.00 km/h Temperatura:9.0 HR max: (%) HR avg: (%) Podjazdy: m Kalorie: kcal Rower:Merida
Wtorek, 3 maja 2011 | dodano: 06.05.2011

Popołudniowa przejażdżka po kaszubskich pagórkach do pomnika przyrody - Dąb Świętopełk.

<em>Na północ od wsi Krępkowice znajduje się jeden z najstarszych dębów szypułkowych na terenie naszego kraju. Według ocen specjalistów (dr Pacyniak) drzewo to liczy sobie około 700 lat. Niektórzy na pewno zadają sobie w tej chwili pytanie, skąd wzięła się nazwa dębu. Otóż drzewo to nazwano imieniem księcia pomorskiego, który najprawdopodobniej władał tymi terenami, w czasach gdy wielkie drzewo było jeszcze małym krzaczkiem.
Świętopełk był najstarszym synem Mściwoja I. W roku 1219 lub 1220 otrzymał od niego we władanie wszystkie posiadłości ziemskie. Miał odtąd zarządzać nimi, a ponadto spadał na niego obowiązek opieki nad młodszym rodzeństwem. W 1227 roku, kiedy dotychczasowi namiestnicy pomorscy uniezależnili się od Piastów, nasz Świętopełk otrzymał nareszcie upragniony tytuł książęcy.
W następnych latach podobnie stało się z jego młodszymi braćmi. W podzielonych na dzielnice państwie Świętopełkowi przypadła kasztelania białogardzka, na której terenie wyrósł dąb Świętopełk.

</em>

Siara

Do dębu

Opis

Dąb Świętopełk

Dąb Świętopełk i my

Ta czerwona kropka na środku pola, to Siara jadący przełajem przez pole :)